Wednesday 25 November 2015

PANTANG LARANG KAUM CINA (PERAYAAN)

Tahun Baru Cina merupakan perayaan yang paling penting bagi kaum cina. Semasa perayaan Tahun Baru, terdapat banyak juga pantang larang untuk memdapat keharmonian dan kesejahteraan hidup sepanjang tahun tersebut.

Masyarakat Cina percaya bahawa sebelum perayaan perlulah membersihkan rumah bagi menyambut Tahun Baru Cina. Pembersihan rumah lazimnya dilakukan beberapa hari sebelum menjelang Tahun Baru Cina.

Pada hari pertama semasa Tahun Baru Cina, menyapu lantai adalah dilarang. Menyapu lantai pada hari pertama akan menyebabkan kehilangan kekayaan dan nasib baik sepanjang tahun kerana penyapu dalam bahasa mandarin ialah 'SHAQ ZHOU' yang membawa maksud kekayaan keluarga akan disapu keluar. Perkataan yang buruk atau kasar juga dilarangkan. Perkataan yang tidak sopan dianggap akan merosakkan keharmonian sepanjang tahun. Orang Cina digalakkan menyatakan perkataan yang sedap hati seperti 'GONG XI FA CHAI' dan sebagainya. Kaum cina juga dilarang bersalm dengan orang yang sedang tidur kerana hal ini akan menyebabkan orang tersebut selalu jatuh sakit sepanjang tahun.

Kaum Cina juga dilarang memecahkan alatan tembikar dan gelas. Gelas dan tembikar yang pecah akan menyebabkab berlaku dan rezeki tidak stabil. Jika memecahkan gelas secara tidak sengaja, kita mesti menyatakan 'SUI SUI PIN AN' yang bermaksud yang aman damai sepanjang tahun. Pada hari ketiga Tahun Baru Cina dikenali sebagai 'CHE KOU RI'. 'CHE KUI' bermaksud perselisihan dan pertelingkahan dalam bahasa cina. Pada hari ini orang mudah berlaku perselihanfahan ataupun bergaduh. Oleh demikian, kaum cina tidak akan melawat ke rumah saudara-mara bagi mengelakkan sebarang pertelingkhan yang tidak diperlukan. Tambahan pula, angpau hanya boleh diberi kepada yang belum berkahwin dan juga tidak boleh diberi selepas 'CHAP GOH MEI' (Hari ke-15 Tahun Baru Cina)






1 comment: